La transformation vers le numérique des organisations publiques : quelle rationalité et quelle légitimité?
DOI:
https://doi.org/10.1522/radm.no8.1847Keywords:
Transformation numérique, performance publique, numérique, administration publique, bureaucratieAbstract
Digital transformation is on the agenda of many public organizations that aim to take advantage of the potential of recent information and communication technologies. However, the meaning and scope are subject to different interpretations and perceptions that will vary depending on multiple factors that are internal and external to the organization. This impacts the rationality of this transformation, the organizational meaning attributed to it and above all what the transformation will be for the organization. This article originates from this ambiguity to show how the digital transformation is impacted by discourses that are largely outside of its sphere. It first examines three discourses used to legitimize digital transformation: the discourse of performance, that of change and innovation, and that of bureaucratic reform. It then identifies, with the help of a few examples, avenues of interpretation allowing us to understand more fundamentally the meaning of digital transformation for public organizations.
References
Agar, J. (2003). The government machine : A revolutionary history of the computer. MIT Press.
Aghion, P., Antonin, C. et Bunel, S. (2020). Le pouvoir de la destruction créatrice. Odile Jacob.
Alauzen, M. (2019). L’État plateforme et l’identification numérique des usagers. Le processus de conception de FranceConnect. Réseaux, 213(1), 211-239. https://doi.org/10.3917/res.213.0211
Alexander, J. K. (2008). The mantra of efficiency : From waterwheel to social control. Johns Hopkins University Press.
Bekkers, V. et Homburg, V. (2007). The Myths of E-Government : Looking Beyond the Assumptions of a New and Better Government. The Information Society, 23(5), 373-382. https://doi.org/10.1080/01972240701572913.
Benedetto-Meyer, M. et Boboc, A. (2019). Accompagner la « transformation digitale » : Du flou des discours à la réalité des mises en oeuvre. Travail et emploi, 159(3), 93-118.
Bézès, P. (2020). Le nouveau phénomène bureaucratique. Le gouvernement par la performance entre bureaucratisation, marché et politique. Revue française de science politique, 70(1), 21-47. https://doi.org/10.3917/rfsp.701.0021
Blay, M. (2023). L’ordre du technique. Comment il s’est imposé. Comment en sortir. Éditions L’Échappée.
Bovens, M. et Zouridis, S. (2002). From Street-Level to System-Level Bureaucracies : How Information and Communication Technology is Transforming Administrative Discretion and Constitutional Control. Public Administration Review, 62(2), 174-184. https://doi.org/10.1111/0033-3352.00168
Bourdieu, P. (2012). Sur l’État : Cours au collège de France (1989-1992). Raisons d’agir/Seuil.
Boussard, V. (2008). Sociologie de la gestion : Les faiseurs de performance. Belin.
Brubaker, R. (2023). Hyperconnectivity and its discontents. Polity Press.
Büchner, S., Hergesell, J. et Kallinikos, J. (2022). Digital Transformation(s): On the Entanglement of Long-Term Processes and Digital Social Change. An Introduction. Historical Social Research, 47(3), 7-39. https://doi.org/10.12759/HSR.47.2022.25
Caron, D. J. (2021). Écosystème de la transformation de l’administration publique vers le numérique. Presses de l’Université du Québec.
Caron, D. J. et Nicolini, V. (2023a). Éthos public et espace numérique : quelle conciliation possible ? Éthique publique 25(2). https://doi.org/10.4000/ethiquepublique.8491
Caron, D. J. et Nicolini, V. (2023b). Bouleversement de l’univers techno-informationnel et mesure de la performance de l’action publique : enjeux et défis. Télescope 20(3). https://telescope.enap.ca/Telescope/22/Index_des_numeros.enap#.
Chevallier, J. (2018). Vers l’État-plateforme ? Revue française d’administration publique, 167(3), 627-637. https://doi.org/10.3917/rfap.167.0627
Colin, N. et Verdier, H. (2015). L’âge de la multitude : Entreprendre et gouverner après la révolution numérique (2e édition révisée). Armand Colin.
Commission Glassco (1964). The Royal Commission on Government Organization. Vol. 1 : Management of the public service. https://publications.gc.ca/site/eng/471934/publication.html
Conseil de l’Innovation du Québec (2024). Prêt pour l’IA. Répondre au défi du développement et du déploiement responsable de l’IA au Québec. https://conseilinnovation.quebec/wp-content/uploads/2024/02/Rapport_IA_CIQ-1.pdf
Diefenbach, T. (2007). The managerialistic ideology of organisational change management. Journal of Organizational Change Management, 20(1), 126-144. https://doi.org/10.1108/09534810710715324
DiMaggio, P. J. et Powell, W. W. (1983). The Iron Cage Revisited : Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 48(2), 147-160. https://doi.org/10.2307/2095101
Dunleavy, P. et Margetts, H. (2023). Data science, artificial intelligence and the third wave of digital era governance. Public Policy and Administration. https://doi.org/10.1177/09520767231198737
Ellul, J. (1977). Le système technicien. Calmann-Levy.
Ferrandery, M. et Louessard, B. (2019). Jeunesse et numérique au coeur d’une même injonction au neuf ? Analyse des stratégies et des discours sur le numérique chez France Télévisions (2005 – 2019). Les Enjeux de l’information et de la communication, 19/3A(S1), 51-65. https://doi.org/10.3917/enic.hs8.0051
Gardey, D. (2008). Écrire, calculer, classer : Comment une révolution de papier a transformé les sociétés contemporaines (1800-1940). Éditions La Découverte.
Gaulejac, V. de. (2009). La société malade de la gestion : Idéologie gestionnaire, pouvoir managérial et harcèlement social. Éditions du Seuil.
Giest, S. N. et Klievink, B. (2022). More than a digital system : How AI is changing the role of bureaucrats in different organizational contexts. Public Management Review, 26(2), 1-20. https://doi.org/10.1080/14719037.2022.2095001
Goodsell, C. T. (2004). The case for bureaucracy : A public administration polemic (4th ed). CQ Press.
Gouvernement du Canada (2022). Ambition numérique du Canada 2022. https://www.canada.ca/fr/gouvernement/systeme/gouvernement-numerique/plans-strategiques-operations-numeriques-gouvernement-canada/ambition-numerique-canada.html
Gouvernement du Canada (2024). Rapport de l’équipe spécial sur les valeurs et l’éthique adressé au greffier du Conseil privé. Rapport de l’équipe spéciale de sous-ministres sur les valeurs et l’éthique adressé au greffier du Conseil privé - Bureau du Conseil privé - Canada.ca
Gulick, L. H. et Urwick, L. F. (2003) [1937]. Papers on the science of administration. Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/e/9780203509241
Han, B.-C. (2023). Infocratie : Numérique et crise de la démocratie. PUF.
Hood, C. (1991). A Public Management for All Seasons? Public Administration, 69(1), 3-19. https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.1991.tb00779.x
Hunyadi, M. (2023). Le second âge de l’individu : Pour une nouvelle émancipation. PUF.
Jeannot, G. (2020). Vie et mort de l’État plateforme. Revue française d’administration publique, 173(1), 165-179. https://doi.org/10.3917/rfap.173.0165
Kaiser, Z. (2023). Interfaces and us : User experience design and the making of the computable subject. Bloomsbury Publishing Plc.
Kallinikos, J. (2006). The institution of bureaucracy : Administration, pluralism, democracy. Economy and Society, 35(4), 611-627. https://doi.org/10.1080/03085140600960872
Kemper, J. (2024). Frictionlessness : The Silicon Valley philosophy of seamless technology and the aesthetic value of imperfection. Bloomsbury Academic.
Lasch, C. (1991) [1979]. The culture of narcissism : American life in an age of diminishing expectations. W.W. Norton.
Layne, K. et Lee, J. (2001). Developing fully functional E-government : A four stage model. Government Information Quarterly, 18(2), p. 122-136.
Le Texier, T. (2017). Le maniement des hommes. La Découverte. https://www.cairn.info/le-maniement-des-hommes--9782348073441.htm
Lynn Jr., L. E. (2001). The Myth of the Bureaucratic Paradigm : What Traditional Public Administration Really Stood For. Public Administration Review, 61(2), 144-160. https://doi.org/10.1111/0033-3352.00016
Mabi, C. (2023). L’État doit-il être une « plateforme » pour innover ? : Réflexions à partir de l’étude du programme des « Entrepreneurs d’intérêt général ». Dans A. Theviot (dir.), Gouverner par les données ? Pour une sociologie politique du numérique (p. 55-70). ENS Éditions. https://doi.org/10.4000/books.enseditions.44863
Magnusson, J., Koutsikouri, D. et Paivarinta, T. (2020). Efficiency creep and shadow innovation : Enacting ambidextrous IT Governance in the public sector. European Journal of Information Systems, 29(4), 329-349. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1740617
Mau, S. (2019). The metric society : On the quantification of the social. Polity Press.
Mazouz, B. (2017). Gestion par résultats : Concepts et pratiques de gestion de la performance des organisations de l’État. Presses de l’Université du Québec. https://www.deslibris.ca/ID/480340
Mergel, I., Edelmann, N. et Haug, N. (2019). Defining digital transformation : Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36(4), 101385. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.06.002
Merton, R. K., (1997). Éléments de théorie et de méthode sociologique. Armand Colin.
Moynihan, D. P. (2008). The dynamics of performance management. Constructing information and reform. Georgetown University Press.
Noveck, B. S. (2009). Wiki government. How technology can make government better, democracy stronger, and citizens more powerful. Brookings Institution Press.
Nyhlén, S. et Gidlund, K. L. (2022). In conversation with digitalization : Myths, fiction or professional imagining? Information Polity: The International Journal of Government & Democracy in the Information Age, 27(3), 331-341. https://doi.org/10.3233/IP-200287
O’Reilly, T. (2011). Government as a Platform. Innovations: Technology, Governance, Globalization, 6(1), 13-40. https://doi.org/10.1162/INOV_a_00056
Osborne, D. et Gaebler, T. (1993). Reinventing government : How the entrepreneurial spirit is tranforming the public sector. Plume.
Retraite Québec (2020). Plan stratégique 2020-2023. https://numerique.banq.qc.ca/patrimoine/details/52327/2876378?docref=ltZXRN66mhzv84VGgaOYQQ&docsearchtext=retraite%20qu%C3%A9bec%202020
Rocher, G. (1973). L’idéologie du changement comme facteur de mutation sociale. Dans Rocher G. (dir.), Le Québec en mutation (p. 207-221). Éditions Hurtubise.
Rosa, H. (2013). Accélération. Une critique sociale du temps. Éditions La Découverte.
Sadin, É. (2015). La vie algorithmique : Critique de la raison numérique. Éditions l’Échappée.
Schildt, H. (2022). The Institutional Logic of Digitalization. Dans T. Gegenhuber, D. Logue, C. R. (Bob) Hinings, & M. Barrett (dirs.), Digital Transformation and Institutional Theory (Vol. 83, p. 235-251). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S0733-558X20220000083010
Scholta, H. et Lindgren, I. (2023). Proactivity in digital public services : A conceptual analysis. Government Information Quarterly, 40(3), 101832. https://doi.org/10.1016/j.giq.2023.101832
Secrétariat du Conseil du trésor (2019). Stratégie de transformation numérique gouvernementale 2019-2023. Stratégie de transformation numérique gouvernementale (quebec.ca).
Siebel, T. M. (2019). Digital transformation : Survive and thrive in an era of mass extinction. RosettaBooks.
Simon, H. A. (1997) [1947]. Administrative behavior : A study of decision-making processes in administrative organizations (4th ed). Free.
Stiegler, Ba. (2019). « Il faut s’adapter » : Sur un nouvel impératif politique. Gallimard.
Stiegler, Be. (2018). Dans la disruption : Comment ne pas devenir fou? Actes Sud.
Suchman, M. C. (1995). Managing Legitimacy : Strategic and Institutional Approaches. The Academy of Management Review, 20(3), 571-610. https://doi.org/10.2307/258788
Suleyman, M. (2023). La déferlante : Intelligence artificielle, pouvoir : le dilemme majeur du XXIe siècle. Fayard.
Supiot, A. (2015). La gouvernance par les nombres : Cours au Collège de France (2012-2014). Fayard.
Taylor, F.-W. (1967) [1911]. The principles of scientific management. Norton.
Waldo, D. (2007) [1947]. The administrative state : A study of the political theory of American public administration. Transaction Publishers.
Weber, M. (1995). Economie et société. Volume 1 : Les catégories de la sociologie. Pocket.
Weerakkody, V., Janssen, M. et Dwivedi, Y. K. (2011). Transformational change and business process reengineering (BPR) : Lessons from the British and Dutch public sector. Government Information Quarterly, 28(3), 320-328. https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.07.010
Weick, K. E. (1995). Sensemaking in organizations. Sage Publications.
Yates, J. (1989). Control through communication : The rise of system in American management. Johns Hopkins University Press.
Zuboff, S. (1988). In the age of the smart machine : The future of work and power. Basic.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vincent Nicolini, Daniel J. Caron

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.